Google Tag Manager (ofta förkortat till GTM) är Googles verktyg för att hantera och administrera så kallade taggar. Taggar är olika ”kodsnuttar” som man använder för att tillföra funktionalitet till en webbplats. Det kan i princip vara vad som helst, men det används mest till webbanalysmätning och marknadsföringsmätning.

Det vanligaste användningsområdet för Google Tag Manager är att använda det till Google Analytics/Universal Analytics. Via Google Tag Manager lägger man till den logik som behövs för att tillföra den extra logik som behövs för att komplettera Google Analytics standardmätning.

GTM fungerar även för alla typer av script-baserade mätningar. Till exempel Googles annonshanteringssystem Google AdWords, enkätsystem/undersökningar (Web Service Award), andra sökmotorannonseringslösningar (Bing), bannermarknadsföring (Adform), Hotjar etc.

Det finns en lång rad fördelar med att använda sig av Google Tag Manager (och några få nackdelar). Fördelarna överväger i de allra flesta fall. Om du är osäker så gå gärna vår kurs Extra mätning, få in mer data till Google Analytics och/eller titta vidare på workshop i Google Tag Manager där vi går igenom vad man ska tänka på inför ett byte till Google Tag Manager, vinsterna som användandet av GTM innebär, nackdelarna etc. Vi tittar på olika exempel och tar fram beslutsunderlag inför byte/inget byte. Om man tar steget vidare kan våra webbanalyskonsulter leda i er arbetet.

Lär dig mer

Läs mer om vår kurs Extra mätning, få in mer data till Google Analytics, där Google Tag Manager är en del av kursinnehållet. På en anpassad kurs kan vi också väva in Google Tag Manager. En anpassad kurs byggs upp efter era specifika önskemål och behov.

Tips – gå vår kurs extra mätning!

På vår kurs ”Extra mätning, få in mer data till Google Analytics” lär du dig hur Google Tag Manager (GTM) fungerar och hur samspelet mellan Google Analytics och GTM är uppbyggt.

Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar