Google erbjuder de som vill möjligheten att certifiera sig i webbstatistiksystemet Google Analytics. De kallar certifieringen ”Google Analytics IQ-kvalificeringen” eller på engelska Google Analytics Individual Qualification med förkortningen Google Analytics IQ eller ännu kortare GA IQ (GAIQ).
För att bli certifierad måste man först få godkänt på Google Analytics IQ-prov (Google Analytics IQ exam). Testet skrivs online och kostar ingenting. Man har 90 minuter på sig att slutföra provet.
Klarar man testet så är certifieringen giltig i 18 månader. För att förlänga certifikatet efter 18 månader skriver man provet igen. Provet hittar man på google.com/partners.
De flesta Google Analytics kurser du hittar här på googleanalyticsutbildning.se ger en bra grund och förståelse för webbanalys med hjälp av Google Analytics, men är inte enbart inriktat på att man som elev ska klara testet. Istället är kurserna inriktade på att ge eleven verktygen för att kunna arbeta effektivt med webbanalys/bli en bra webbanalytiker med hjälp av Google Analytics som webbstatistiksystem.
Kursen ”Certifieringskurs Google Analytics, förberedande kurs inför certifiering i GA”, har dock ett uttalat syfte att förbereda dig inför Googles certifieringtest. Under kursdagen varvar vi teori, demonstrationer och praktiska övningar med att göra provliknande uppgifter.
Om du vill plugga inför Google Analytics certifieringen finns allt man behöver veta online på Google Analytics Academy.
Tips – Gå vår certifieringskurs!
Huvudsyftet med vår certifieringskurs är att förbereda dig inför Googles GAIQ certifieringstest. Läs mer om innehåll och upplägg på Certifieringskurs Google Analytics, förberedande kurs inför certifiering i GA.
Öppna kurser på googleanalyticsutbildning.se
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?