Avancerad Kurs Google Analytics

På våra avancerade kurser går vi djupare in på funktionalitet, implementering, vanliga fallgropar, mer avancerade funktioner, hur man ska verifiera data och liknande områden.

Vi besvarar och utreder viktiga frågeställningar som hur man ska effektivisera sökordsannonsering, hur man sätter upp mål för webbplatsen, hur man kan optimera köpprocesser etc.

  • Kurstillfällen- Avancerad kurs google analytics

    • Torsdag 12 oktober 2017
    • Torsdag 16 november 2017
    • Torsdag 7 december 2017
    • Torsdag 11 januari 2018
    • Torsdag 15 februari 2018
    • Torsdag 15 mars 2018
    • Torsdag 19 april 2018
    • Torsdag 17 maj 2018
    • Onsdag 13 juni 2018

    Varje kurstillfälle är mellan 9-16.

    Anpassade kurser utförs det datum som bestäms med uppdragsgivaren och kan innehålla kursmoment från både öppna grundkursen, nedanstående kursmoment och i övrigt efter överenskommelse.

  • Vem ska gå kursen?

    Den avancerade kursen är till för dig som känner att du kan grunderna i Google Analytics och vill lära dig mer om hur du använder trafikdata/kampanjdata för utveckla din webbplats och dina kampanjer till en ny nivå.

    Den avancerade kursen är även bra för dig som vill kunna förstå “mekanismerna” bakom datainsamlingen och lära dig hur du kan bli en bättre beställare.

  • Var hålls kursen?

    Kurserna hålls i Avantimes lokaler i centrala Stockholm (Mäster Samuelsgatan 21, 111 44 Stockholm).

  • Vad kostar kursen?

    Pris 4 900 SEK/deltagare, inklusive lunch.
    Alla priser anges exklusive moms.

  • Små grupper för bästa effekt

    För att få bästa effekt på kursen har vi små grupper (max åtta personer). Vi eftersträvar en “workshopkänsla” som präglas av mycket frågor, demonstrationer, hands-on övningar och riktiga exempel från verkligheten.

Anmäl dig till fortsättningskursen i Google Analytics nu!

Exempel på kursinnehåll

Kampanjuppföljning

  • Säkerställ att alla trafikdrivande aktiviteter taggas
  • Kampanjoptimering

Konverteringsanalys

  • Olika typer av mål
  • Uppsättning av mål och optimering

Segmentering och filter

  • Uppsättning och konfiguration
  • När använder vi segment vs filter

Rapporthantering

  • Skapa, schemalägga och skicka rapporter
  • Enskilda rapporter vs dashboards/översiktsrapporter
  • Spara och dela rapporter
  • Alerts, varningssystem

Sökmotoroptimering (SEO)

  • Hur arbetar jag med SEO i Google Analytics?
  • Vad gör jag i webbstatistiksystemet och i webbpubliceringssystemet?
  • Vilka kompletterande verktyg bör jag använda och hur samspelar de med Google Analytics?

Sociala medier och Google Analytics

  • Vilka sociala medier mäts?
  • Trafikkällor vs sociala medier
  • Google Alerts och övervakningsverktyg

E-handel och Google Analytics

  • Hur mäter man en webbshop?
  • När är det lämpligt att använda e-handelsmätning även om jag inte har en webbshop?
  • Vilka parametrar ska man använda?

Integrationer/API

  • Google Webmaster Tools
  • Google AdWords
  • Hämta data från Google Analytics API

Händelsespårning/Händelsemätning

  • Mätning av händelser på webbplatsen som inte innebär en sidrendering
  • Händelser/events
  • Custom variables

Rättigheter, administration

  • Konton, profiler, vyer
  • Rättigheter
  • Inställningar

Introduktion Google Tag Manager

  • Vad är ett taggningsverktyg?
  • Flytta koden för din mätning ut från webbplatsens källkodshantering
  • Minska beroendet av IT-avdelningen och kapa ledtider

Introduktion till A/B-tester/multivariabla tester

  • Hur sätter man upp A/B tester?
  • Vad ska man tänka på?

Anmäl dig till fortsättningskursen i Google Analytics nu!

Fel nivå?

Om du känner att det kanske blir lite avancerat med det innehåll som beskrivs ovan så titta gärna på vår grundkurs i Google Analytics.

Arbeta tillsammans med kollegor?

Eftersom behoven, förutsättningar, kunskaper etc. varierar från webbplats till webbplats och organisation till organisation så är “formatet” anpassad kurs i många fall bättre än öppna kurser. Hör av dig så kan vi anordna en anpassad kurs för er organisation. Vi genomför normalt anpassade kurser från två deltagare och uppåt.

Frågor?

Om du har några frågor kring lämpligaste form av utbildning för dig eller er organisation kontakta vår instruktör och webbanalyskonsult Erik Nettelbrandt på telefon 0734-03 11 21 eller använd formuläret här intill.

Ring gärna!

Om du har frågor om våra utbildningar eller workshops är du varmt välkommen att ringa vår Webbanalysinstruktör Erik Nettelbrandt på 0734-03 11 21.

Avancerad kurs-google analytics

Anmälan