Om du har frågor om våra utbildningar, workshops eller vill göra en intresseanmälan till denna kurs så är du varmt välkommen att kontakta oss via mail [email protected]
Kurskostnad 4 900 SEK (exkl moms).
Kurstillfällen hålls ”fysiskt” i centrala Stockholm normalt och mellan 9-16. Du väljer om du vill delta på plats eller på distans. Andra kursorter erbjuds som anpassad kurs.
Anpassade kurser utförs det datum som bestäms med uppdragsgivaren.
Jag är intresserad, men det är inte lämpligt med en anmälan just nu – påminn mig!
Vad tycker tidigare elever?
Kursinnehåll: Certifieringskurs Google Analytics, förberedande kurs inför certifiering i GA
På den här kursen koncentrerar vi oss på att förbereda oss inför Google Analytics certifieringstest som slutligen leder fram till certifieringen Google Analytics Individual Qualification (GAIQ).
Vi blandar teori med praktiska övningar och demonstrationer. Efter respektiva avsnitt får eleverna göra provliknande uppgifter som relaterar till området som vi precis gått igenom. Vidare finns utrymme för att ställa frågor på avsnitt som man kanske tycker är lite extra krångliga.
Exempel på olika områden
- Hur Google Analytics samlar in data och vart datan kommer ifrån i de olika rapporterna
- Vilka rapporter populeras via Google Analytics standardmätning och vilka kräver extra logik för att populeras?
- Begränsningar i insamlingen av data kopplat till licenser
- Sampling, uppskattade värden i Google Analytics vs alla data
- Dimensioner & nyckeltal
- Betydelsen av att planera sin Google Analytics implementering (measurement plan)
- Hur strukturen fungerar i Google Analytics (account, properties och views)
- Konfigurationer i adminläget
- Vybaserde filters vs segment
- Segment (standard, anpassade, sekventiella)
- Trafikkällor och kampanjtaggning och samspelet dessa emellan
- Channel Groupings
- Attributionsmodeller
- Multikanalanalyser via Google Analytics (Multi-Channel Funnels)
- Mål och konvertering i Google Analytics
- Audience analysis, cohort rapporten
- Remarketingfunktionalitet
- Content Grouping
- Custom Reports
- Dashboards
Var hålls kurserna?
De öppna kurserna i Google Analytics hålls i Avantimes lokaler i centrala Stockholm. Vi håller till på Sibyllegatan 49, nära Östermalmstorg (adress Avantime Group AB, Sibyllegatan 49, 114 42 Stockholm). Du väljer själv om du vill delta på plats eller på distans.
Anpassade kurser kan antingen hållas digitalt via tex Teams, i beställarens lokaler eller hos Avantime i Stockholm, Örebro eller Luleå.
Vad kostar kursen?
Kursen kostar 4 900 SEK/deltagare, inklusive lunch.
Alla priser anges exklusive moms.
Vem ska gå kursen?
Kursen – ”Certifieringskurs Google Analytics, förberedande kurs inför certifiering i GA” är för dig som vill förbereda dig inför att certifiera dig i Google Analytics. Vi går igenom områden som är med på certifieringstestet. Det är bra om du har gått vår grundkurs, fortsättningskurs och kanske en eller flera av våra påbyggnadskurser i Google Analytics eller att du har förvärvat motsvarande kunskaper på andra sätt.
Hur många är med på kursen?
För att få bästa effekt på kursen har vi små grupper (max åtta personer). Vi eftersträvar en ”workshopkänsla” som präglas av mycket frågor, demonstrationer, hands-on övningar och riktiga exempel från verkligheten.
Vilken data/statistik används på kursen?
Absolut bäst är om du har tillgång till egen data, det vill säga ett eget Google Analytics konto. Övningarna blir mer relevanta när man får arbeta med sin egen statistik.
Om du inte har tillgång till egen data så arbetar du med data/konton som instruktören förser dig med. Det är ”riktig data” från ”vanliga” webbplatser, så de fungerar bra ur övningssynvinkel.
Fler som vill gå kursen?
Om ni är flera från samma organisation som vill gå kursen kan det vara intressant att titta på en anpassad kurs i Google Analytics. Då sätter vi ihop ett kursinnehåll som passar er organisations behov och önskemål. Vi använder olika kursmoment från olika kurser här på webbplatsen och/eller från instruktörernas digra utbud av kursmaterial.
Rätt kunskapsnivå?
Det är viktigt att du gått grundkursen eller vet att du har kommit förbi grunderna i Google Analytics när du går den här kursen. Se innehåll i vår grundkurs i Google Analytics.
Vi har även flera andra fortsättningskurser/påbyggnadskurser inom webbanalys och digital marknadsföring som kan vara intressanta att titta vidare på.