Om du har frågor om våra utbildningar, workshops eller vill göra en intresseanmälan till denna kurs så är du varmt välkommen att kontakta oss via mail [email protected]

Kurskostnad 4 900 SEK (exkl moms).

Kurstillfällen hålls ”fysiskt” i centrala Stockholm normalt och mellan 9-16. Du väljer om du vill delta på plats eller på distans. Andra kursorter erbjuds som anpassad kurs.

Anpassade kurser utförs det datum som bestäms med uppdragsgivaren.

Jag är intresserad, men det är inte lämpligt med en anmälan just nu – påminn mig!

Vad tycker tidigare elever?

Populära Google Analytics kurser
Kurser i Google Analytics

Kursinnehåll: Extra mätning, få in mer data till Google Analytics

Hur populeras rapporterna med data i Google Analytics?

  • Dimensions vs metrics
  • cookies vs ip-nummer
  • Samspel mellan extra mätning och nyckeltal som sessions, avg session duration, time on page, bounce rates etc.
  • Vilka rapporter populeras via Google Analytics standardmätning och vilka kräver extra logik för att populeras?
  • Logik i källkod vs logik via Google Tag Manager

Gruppering av data

  • Content grouping i Google Analytics
  • Konfigurationer

Olika typer av mätning i Google Analytics

  • Standardmätning sidor vs virtuella sidvisningar
  • Virtuella sidvisningar vs eventmätning
  • Sociala mätningar, trackSocial
  • Transaction mätning, eCommerce mätning
  • Custom dimensions
  • Custom metrics

Google Analytics på intranät

  • Hur kan man använda GA på intranät?
  • Speciella behov kring Google Analytics på intranät
  • Nyckeltal och mål för uppföljning av intranät

Cross device/cross browser tracking

  • Mäta inloggade användare på användarnivå istället för på cookie nivå
  • UserID
  • Konfigurationer

Google Tag Manager

  • Fördelar och nackdelar med Google Tag Manager (GTM)
  • Preview funktion och testarbete
  • Versionshantering
  • Rättighetssystem, skillnader med Google Analytics
  • Containers, tags, triggers, variables i GTM
  • Implementering av GTM script
  • Konfigurationer i GTM
  • Data layers och samspel med källkod
  • Environments i GTM

Var hålls kurserna?

De öppna kurserna i Google Analytics hålls i Avantimes lokaler i centrala Stockholm. Vi håller till på Sibyllegatan 49, nära Östermalmstorg (adress Avantime Group AB, Sibyllegatan 49, 114 42 Stockholm). Du väljer själv om du vill delta på plats eller på distans.

Anpassade kurser kan antingen hållas digitalt via tex Teams, i beställarens lokaler eller hos Avantime i Stockholm, Örebro eller Luleå.

Vad kostar kursen?

Kursen kostar 4 900 SEK/deltagare, inklusive lunch.
Alla priser anges exklusive moms.

Vem ska gå kursen?

Kursen – ”Extra mätning, få in mer data till Google Analytics” är för dig som jobbat ett tag med webbanalys och Google Analytics. Du har även gärna gått grundkursen och kanske någon ytterligare av våra påbyggnadskurser i Google Analytics.

Hur många är med på kursen?

För att få bästa effekt på kursen har vi små grupper (max åtta personer). Vi eftersträvar en ”workshopkänsla” som präglas av mycket frågor, demonstrationer, hands-on övningar och riktiga exempel från verkligheten.

Vilken data/statistik används på kursen?

Absolut bäst är om du har tillgång till egen data, det vill säga ett eget Google Analytics konto. Övningarna blir mer relevanta när man får arbeta med sin egen statistik.

Om du inte har tillgång till egen data så arbetar du med data/konton som instruktören förser dig med. Det är ”riktig data” från ”vanliga” webbplatser, så de fungerar bra ur övningssynvinkel.

Fler som vill gå kursen?

Om ni är flera från samma organisation som vill gå kursen kan det vara intressant att titta på en anpassad kurs i Google Analytics. Då sätter vi ihop ett kursinnehåll som passar er organisations behov och önskemål. Vi använder olika kursmoment från olika kurser här på webbplatsen och/eller från instruktörernas digra utbud av kursmaterial.

Rätt kunskapsnivå?

Det är viktigt att du gått grundkursen eller vet att du har kommit förbi grunderna i Google Analytics när du går den här kursen. Se innehåll i vår grundkurs i Google Analytics.

Vi har även flera andra fortsättningskurser/påbyggnadskurser inom webbanalys och digital marknadsföring som kan vara intressanta att titta vidare på.