Kurs – Extra mätning få in mer data till Google Analytics

Hem » Öppna kurser i Google Analytics » Kurs – Extra mätning få in mer data till Google Analytics
Kurs – Extra mätning få in mer data till Google Analytics 2018-09-12T13:31:11+00:00

Anmäl dig till vår öppna kurs “Extra mätning, få in mer data till Google Analytics” i formuläret nedan. Våra erfarna och pedagogiska instruktörer lär dig hur man tar steget från “bara” standardmätning till att även samla in kompletterande statistik om besökarnas aktiviteter via Google Analytics och Google Tag Managers funktioner för extra mätning.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Välj kursdatum

Meddelande

Om du har frågor om våra utbildningar eller workshops är du varmt välkommen att ringa vår Webbanalysinstruktör Erik Nettelbrandt på 0734-03 11 21.

Fyll i dina uppgifter för att anmäla dig till till vår kurs “Extra mätning, få in mer data till Google Analytics”. Fyll i namn och e-postadress, samt välj det datum som du vill gå kursen.

  • Onsdag 28 november 2018

Om du är intresserad av kursen men de angivna datumen inte passar av någon anledning, skicka ändå in en intresseanmälan så försöker vi få till ett kursdatum som passar en lämpligt stor grupp.

Kurskostnad 4 900 SEK (exkl moms).

Varje kurstillfälle är mellan 9-16.

Om det är några speciella önskemål (till exempel allergier) för lunchen så kan du skriva in det i meddelandefältet.

När ett pass blir fulltecknat sätter vi normalt in ett extra tillfälle.

Anpassade kurser utförs det datum som bestäms med uppdragsgivaren.

Så tycker tidigare elever

Populära Google Analytics kurser
Kurser i Google Analytics

Kursinnehåll: Extra mätning, få in mer data till Google Analytics

Hur populeras rapporterna med data i Google Analytics?

    • Dimensions vs metrics
  • Samspel mellan extra mätning och nyckeltal som sessions, avg session duration, time on page, bounce rates etc.
  • Vilka rapporter populeras via Google Analytics standardmätning och vilka kräver extra logik för att populeras?
  • Logik i källkod vs logik via Google Tag Manager

 

Gruppering av data

  • Content grouping i Google Analytics
  • Konfigurationer

Olika typer av mätning i Google Analytics

  • Standardmätning sidor vs virtuella sidvisningar
  • Virtuella sidvisningar vs eventmätning
  • Sociala mätningar, trackSocial
  • Transaction mätning, eCommerce mätning
  • Custom dimensions
  • Custom metrics

Google Analytics på intranät

  • Hur kan man använda GA på intranät?
  • Speciella behov kring Google Analytics på intranät
  • Nyckeltal och mål för uppföljning av intranät

Cross device/cross browser tracking

  • Mäta inloggade användare på användarnivå istället för på cookie nivå
  • UserID
  • Konfigurationer

Google Tag Manager

  • Fördelar och nackdelar med Google Tag Manager (GTM)
  • Preview funktion och testarbete
  • Versionshantering
  • Rättighetssystem, skillnader med Google Analytics
  • Containers, tags, triggers, variables i GTM
  • Implementering av GTM script
  • Konfigurationer i GTM
  • Data layers och samspel med källkod
  • Environments i GTM

Var hålls kurserna?

De öppna kurserna i Google Analytics hålls i Avantimes moderna lokaler i centrala Stockholm (till och med augusti 2018 på Mäster Samuelsgatan 21, 111 44 Stockholm, därefter Waterfront building, Klarabergsviadukten 63).

Anpassade kurser kan antingen hållas i Avantimes lokaler eller i bestälarens lokaler.

Vad kostar kursen?

Kursen kostar 4 900 SEK/deltagare, inklusive lunch.
Alla priser anges exklusive moms.

Vem ska gå kursen?

Kursen – “Extra mätning, få in mer data till Google Analytics” är för dig som jobbat ett tag med webbanalys och Google Analytics. Du har även gärna gått grundkursen och kanske någon ytterligare av våra påbyggnadskurser i Google Analytics.

Hur många är med på kursen?

För att få bästa effekt på kursen har vi små grupper (max åtta personer). Vi eftersträvar en “workshopkänsla” som präglas av mycket frågor, demonstrationer, hands-on övningar och riktiga exempel från verkligheten.

Vilken data/statistik används på kursen?

Absolut bäst är om du har tillgång till egen data, det vill säga ett eget Google Analytics konto. Övningarna blir mer relevanta när man får arbeta med sin egen statistik.

Om du inte har tillgång till egen data så arbetar du med data/konton som instruktören förser dig med. Det är “riktig data” från “vanliga” webbplatser, så de fungerar bra ur övningssynvinkel.

Fler som vill gå kursen?

Om ni är flera från samma organisation som vill gå kursen kan det vara intressant att titta på en anpassad kurs i Google Analytics. Då sätter vi ihop ett kursinnehåll som passar er organisations behov och önskemål. Vi använder olika kursmoment från olika kurser här på webbplatsen och/eller från instruktörernas digra utbud av kursmaterial.

Rätt nivå?

Det är viktigt att du gått grundkursen eller vet att du har kommit förbi grunderna i Google Analytics när du går den här kursen. Se innehåll i vår grundkurs i Google Analytics.

Vi har även flera andra fortsättningskurser/påbyggnadskurser inom webbanalys och digital marknadsföring som kan vara intressanta att titta vidare på.