Öppen grundkurs Google Analytics

Att kunna Google Analytics eller GA som vissa säger lite slarvigt ger en lång rad fördelar. Förutom att du kan se vilket innehåll som är populärt på din webbplats så kan du även ta reda på vad som genererar affärer, vilka aktiviteter som dels genererar trafik, och dels ökar antalet uppfyllda mål. Man kan till och med se vilka organisationer som är inne på min webbplats (kunder, prospects, konkurrenter, leverantörer etc.)

Google Analytics kan alltså användas till allt från ett renodlat statistikverktyg till leadsgenerering, kampanjuppföljning och optimering, men kanske främst som underlag för affärskritiska beslut.

  • KURSTILLFÄLLEN- ÖPPEN GRUNDKURS GOOGLE ANALYTICS

    • Tisdag 14 november 2017 (fullt)
    • Tisdag 5 december 2017
    • Tisdag 12 december 2017 (extra kurstillfälle)
    • Onsdag 10 januari 2018
    • Tisdag 13 februari 2018
    • Tisdag 13 mars 2018
    • Tisdag 17 april 2018
    • Tisdag 15 maj 2018
    • Tisdag 12 juni 2018

    Varje kurstillfälle är mellan 9-16.

    När ett pass blir fulltecknat sätter vi normalt in ett extra tillfälle någon vecka senare.

    Anpassade kurser utförs det datum som bestäms med uppdragsgivaren.

  • Vem ska gå kursen?

    Den öppna grundkursen är för dig som är nybörjare inom webbanalys och Google Analytics, eller som har använt verktyget tidigare men behöver en “uppfräschning”. Kursen lämpar sig även för dig som kan grunderna i Google Analytics men som är lite osäker på om du använder verktyget på rätt sätt.

  • Var hålls kursen?

    Kurserna hålls i Avantimes moderna lokaler i centrala Stockholm (Mäster Samuelsgatan 21, 111 44 Stockholm).

  • Vad kostar kursen?

    Pris 3 900 SEK/deltagare, inklusive lunch.
    Alla priser anges exklusive moms.

  • Små grupper för bästa effekt

    För att få bästa effekt på kursen har vi små grupper (max åtta personer). Vi eftersträvar en “workshopkänsla” som präglas av mycket frågor, demonstrationer, hands-on övningar och riktiga exempel från verkligheten.

Anmäl dig till Google Analytics kursen nu!

Kursinnehåll grundutbildning Google Analytics

Introduktion webbanalys

  • Webbanalysprocessen
  • Nyckeltal/KPI:er
  • Begrepp som du måste kunna
  • Hur fungerar mätningen tekniskt?
  • Vad krävs för att mätning ska ske?
  • Vad kan man mäta och spåra?

Introduktion gränssnitt

  • Lär dig uppdelningen av gränssnittet
  • Lär dig hitta runt
  • Filtrera
  • Tidsperioder
  • Jämförelseperioder

Innehållsoptimering

  • Mest populära sidorna
  • Övrigt innehåll (avdelningar/mappar, filer etc.)
  • På din sida analys

Intern och extern sökmotoroptimering

  • Mest populära sökfraser?
  • Vilka sökfraser söker man på och får inte träff?
  • Vad innebär “Not provided” och vilka andra metoder finns?
  • Sökfraser och konvertering

Kampanjmätning & källanalys

  • Hur ska du “tagga” dina kampanjer?
  • Varför ska du tagga kampanjer?
  • Analys av trafikkällor
  • Optimering av trafikdrivande aktiviteter

Målomvandling/Konvertering

  • Vad är ett mål?
  • Typer av olika mål
  • Hur sätter man upp ett mål?
  • Hur läser man av mål i Google Analytics?
  • Konverteringsoptimering

Segment

  • Vad innebär segment?
  • Hur sätter man upp segement?
  • När ska man använda segment vs andra metoder?

Anmäl dig till grundkursen i Google Analytics nu!

Fel nivå?

Om du känner att du kan det mesta av ovanstående punkter är det kanske mer intressant att titta vidare på vår mer avancerade kurs inom Google Analytics.

Fler som vill gå kursen?

Om ni är flera från samma organisation som vill gå kursen kan det vara intressant att titta på en anpassad kurs i Google Analytics. Vi kan utbilda i samma eller liknande innehåll som ovan. Det fina är att vi kan arbeta med er trafikdata vilket gör utbildning mer relevant och spännande.

Ring gärna!

Om du har frågor om våra utbildningar eller workshops är du varmt välkommen att ringa vår Webbanalysinstruktör Erik Nettelbrandt på 0734-03 11 21.

öppen kurs-google analytics

Anmälan