Google har under sommaren 2022 rullat ut ny funktionalitet i Google Analytics 4 som innebär att all initial datahantering sker inom EU när besök sker från EU. Detta aviserades under våren 2022 och nu är detta på plats. Detta är ett sätt för Google att uppfylla kraven kring GDPR (och Schrems). Vi skrev tidigare om det i artikeln ”Google Analytics 4 uppfyller nu krav i både GDPR och Schrems 2”.
”Gamla” Google Analytics, det vill säga versionen Universal Analytics får inte samma funktionalitet. Här hanteras informationen fortfarande utanför EU.
Tekniskt så ska man skicka informationen till specifika Google Analytics domäner. För de flesta sker detta redan ”automagiskt” (beroende på inställningar när man skapade kontot). Google Analytics domänerna är:
- region1.google-analytics.com
- region1.analytics.google.com
Hantering sker på Googles data centers inom EU
Kort förklarat kan man säga att besökaren till din webbplats anropar Google Analytics domänerna ovan. Beroende på vart inom EU som man surfar så skickas informationen till ett optimalt/nära Google Data Center.
Sommaren 2022 har Google följande data centers inom EU:
- Irland
- Nederländerna (2 st)
- Danmark
- Finland
- Belgien
Det mest troliga för svenska webbplatser är alltså att data centren i Finland eller Danmark används.
Så kontrollerar man om data skickas till servrar inom EU
Gå till den webbplats som du vill kontrollera.
Öppna upp console:n och filtrera på collect.
Kontrollera att datan skickas till någon av servrarna ovan.
Se bild nedan.
Hjälp med Google Analytics 4
Många upplever att Google Analytics 4 är svårt att komma igång med. Avantime är en oberoende expertkonsult inom Google Analytics och vi hjälper företag och organisationer med allt från mätning till rapportering och utbildning. Hör av dig till Avantimes Sälj och Marknadschef Charlotte Nobel vid frågor ([email protected]).
Tips – gå kurs i Google Analytics 4
Boka in dig på vår schemalagda/öppna kurs i Google Analytics 4 eller boka en anpassad kurs/workshop i Google Analytics 4.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?