Vad är Page Analytics? Page Analytics kan sägas vara Google Analytics ”heatmap” verktyg. Det är inte ”riktigt” heatmap verktyg, men något åt det hållet.
Rent tekniskt är Page Analytics ett Google Chrome-tillägg som gör att man direkt på en sida kan se vad besökare klickar på och vad de inte klickar på. Man kan även se antalet aktiva besökare på sajten just nu, sidvisningar, unika sidvisningar, genomsnittlig tid per besök, avisningsfrekvens och hur stor andel som lämnar siten på den aktuella sidan.
Nedan beskrivs kort de olika funktionerna:
1. Välja Google Analytics konto
Först väljer man vilket konto (account) och vilken webbegendom (property) man vill visa statistik/data för.
2. Välja segment
Här får man välja ett eller flera av de olika segmenten från Google Analytics. En riktigt bra funktion när man vill se hur olika typer av besökare använder en viss sida.
3. Visa i Google Analytics
Ibland vill man kunna se mer data för en viss sida och då kan man klicka på ”View in Google Analytics”. Man landar då i Google Analyticsrapporten ”Webbplatsinnehåll” – ”Alla sidor” med rätt sida vald.
4. Jämföra två tidsperioder
Man kan se data från de senaste 30 dagarna, senaste 7 dagarna, idag, igår, förra veckan eller förra månaden. Sedan kan man markera att man vill visa en jämförelseperiod. Tyvärr kan man inte styra helt själv vilka tidsperioder man vill jämföra. Det hade varit bättre ifall man fick välja både period och jämförelseperiod helt själv.
5. Välja visualiseringstyp
Det finns möjlighet att välja ifall man vill se bubblor, färgkoder eller både och. Detta för att det ska bli tydligare vad besökarna klickar mest respektive minst på.
6. Minimera tillägget
När man inte vill visa verktyget längre kan man minimera det. Notera att även om man minimerar verktyget så får man fortfarande se hur många aktiva besökare sidan har just nu.
7. Skicka feedback
Klickar man på ”Send feedback” så kommer man till en sida där man kan ge feedback på verktyget.
Här kan du ladda ner Page Analytics.
Lär dig mer
Hur man använder På din sida analys och Page Analytics går vi igenom under vår fortsättningskurs i Google Analytics.
Tips – Lär dig mer om Page Analytics på vår Google Analytics kurs!
Gå vår Fortsättningskurs i Google Analytics där vi arbetar med flödesanalys och innehållsanalys via olika flödes- och innehållsrapporter i Google Analytics samt tillägget Page Analytics.
Öppna kurser på googleanalyticsutbildning.se
Om du har några frågor eller funderingar kring webbanalys och/eller Google Analytics så är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected]
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?