När man arbetar på en kommun, verk, landsting eller liknande som lyder under lagen om offentlig upphandling (LOU) så måste man avropa (beställa) tjänster såsom webbstatistik, analysverktyg, statistikverktyg och licenser för webbstatistikverktyg från leverantörer knutna till ett ramavtal. Detta gäller när det rör sig om större belopp och som regel slår man ihop summorna under ett antal år.
Avantime har sedan starten för mer än femton år sedan arbetat tillsammans med enheter inom offentlig sektor. Vi har dessutom kollektivavtal och arbetar med många organisationer som har krav på att företaget är kollektivavtalsanslutet.
Avrop/köp via direktupphandling
För lägre belopp och det rör det sig om i de allra flesta fall när handlar om konsulttjänster kring webbanalys så väljer de flesta att direktupphandla tjänsterna.
I undantagsfall när det rör sig om licenser (och då ganska dyra licenser) så kommer man över direktupphandlingsgränserna och man behöver då upphandla eller avropa.
Ramavtal för avrop av webbanalystjänster
För tjänster och system inom webbanalys och webbstatistik kan offentliga organisationer som lyder under LOU använda ramavtalet Programvaror och tjänster – Kontorsstöd där det finns ett ramavtalsområde för just webbanalys och webbstatistik. Avantime är en så kallad namngiven underleverantör under Atea på detta ramavtal.
Det är viktigt att välja ett webbstatistiksystem som passar de behov, den verksamhet och den organisation man har för att kunna arbeta effektivt med webbanalys. Avantime har lång erfarenhet av flera generationer av webbstatistiksystem. De vanligaste webbstatistikverktygen vi arbetar med idag är Google Analytics, Adobe Analytics/SiteCatalyst, Matomo/Piwik och WebTrends. Vi erbjuder även tjänster kring andra analyssystem som SiteImprove, Vizzit, WebTrekk mfl.
Oavsett er organisations behov så kan Avantime bidra till att förbättra era digitala kanaler via ett effektivt webbanalysarbete.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?