Uppdatering (juli 2023)

EU-kommissionen och USA har ett nytt avtal på plats som återigen möjliggör överföring av personuppgifter mellan EU och USA (om det mottagande företaget uppfyller vissa regler). Detta innebär att det är fritt fram att använda Google Analytics igen. Läs mer i artikeln Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen.

Uppdatering (mars 2022)

Google har under mars 2022 släppt nyheter som påverkar denna fråga. Med nya funktioner som kommer att finnas i Google Analytics 4 (Google senaste version av Google Analytics) så kan företag och organisationer bli ”compliant” med både GDPR och Schrems och därmed inte bryta mot vare sig GDPR eller Schrems.

De största nyheterna är:

  • IP-nummer. Google frångår tidigare tradition/teknik och slutar spara IP-nummer helt. Många har ju ifrågasatt om huruvida IP-nummer är en personuppgift alls, men nu slutar Google med att spara detta helt.
  • Lagring inom EU. Google kommer att släppa funktionalitet som innebär att man lagrar data endast inom EU. Ingen data lagras alltså efter denna ändring på servrar i USA.

Läs mer i artikeln Google Analytics 4 uppfyller krav och regler i både GDPR och Schrems 2.

Ursprunglig artikel:

Det korta svaret är: Troligen ja, eller i alla fall så gör de flesta det. Det finns dock åtgärder man kan sätta in som gör så att man inte bryter mot lagen (läs mer om hur nedan). Att många bryter mot lagar i samband med webbstatistik är i sig inget nytt. Många bryter fortfarande mot reglerna i GDPR i samband med webbstatistik som kom några år före Schrems 2 domen.

Fler frågor och svar om Google Analytics och Schrems 2

Nedan har vi sammanställt några svar på frågor som vi ofta får när det handlar om webbstatistik, Google Analytics och Schrems 2.

Vi har använt Google Analytics i flera år. Hur kan det komma sig att man bryter mot lagen genom att använda Google Analytics nu?

Sommaren 2020 kom EU-domstolens utlåtande i den så kallade Schrems 2 domen. Här stipuleras det att det är olagligt att överföra personuppgifter till tredje land. Tredje land är i detta fall USA där Google Analytics har sin hemvist. Läs mer om bakgrunden till Schrems 2 domen.

Google Analytics är inte alls som Facebook som flödar av personuppgifter. Vad är det i Google Analytics som kallas personuppgifter?

Myndigheterna har pekat ut ip-nummer som en personuppgift. Här är det befogat att tänka till. Hur kan man jämföra anonyma ip-nummer som de allra flesta inte ens vet vad det är eller ännu mindre hur tar reda på vad man själv har/använder (vilket borde vara definitionen av en personuppgift – att man själv vet vad det är) med riktiga personuppgifter som namn, adresser, bilder, känslor etc. och införa samma regelverk för detta. Ja, den frågan kan vi inte lösa här, men det ställer till det för till exempel webbstatistiksystem som Google Analytics. Så går det när man blandar ihop juridik och teknik utan att tänka till. Vi får förhålla oss till det helt enkelt.

Hur gör vi för att fortsätta använda Google Analytics efter Schrems 2 domen?

Avantimes webbanalys- och Google Analytics experter har sammanställt en lista med olika alternativ kring Google Analytics och Schrems 2 domen. Läs vidare i artikeln Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?

Vem kan hjälpa oss med att utvärdera om vi följer reglerna i GDPR och Schrems 2 avseende vår installation av Google Analytics?

Avantime är ett exempel på oberoende företag som har webbanalysexperter som gör denna typ av utredningar och hjälper företag och organisationer att fortsätta använda Google Analytics efter Schrems 2.

Är det dyrt att anpassa Google Analytics eter Schrems 2 domen?

Nej, det är inte speciellt kostnadsdrivande att anpassa Google Analytics efter Schrems 2.Observera också att det inte är Google Analytics i sig som anpassas utan sättet att få in datan/statistiken in till Google Analytics. Beroende på vilket alternativ man väljer så blir det vissa kostnader. Vi utgår från att de flesta inte får någon löpande kostnad i form av tillkommande licenser eller driftskostnader utan endast en initial kostnad.

Tips – boka workshop kring GDPR/Schrems och Google Analytics

Om ni funderar på alternativ till Google Analytics på grund av EU-domstolens beslut och Schrems boka in en workshop för att reda ut olika alternativ.

Om du ligger i startgroparna att ta tag i webbanalysarbetet och/eller känner att det är dags för ett omtag rekommenderar vi även vår workshop kring nyckeltal och mål där vi tillsammans arbetar fram de KPI:er som passar er verksamhet.

Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar