När Google köpte Urchin och döpte om det till Google Analytics så påbörjade man en omstöpning av marknaden för webbanalyssystem. Det har pågått och pågår en kraftig konsolidering på marknaden. De stora jättarna har köpt system och byggt upp en palett med olika system för digital marknadsföring, webbanalys, sök, test, rapportering, tag management, webbpublicering etc.
Google Analytics är en jätte på marknaden för webbstatistiksystem och passar för många tillämpningar, men kanske inte för alla. En stor knäckfråga är den om ägandeskap av datan som samlas in. När det gäller Google Analytics så är det faktiskt så att webbplatsägarna inte själva äger datan, det gör Google. Det innebär att Google i teorin kan komma åt informationen även om de säger i licensreglerna att de inte har för avsikt att föra informationen vidare till tredje part.
Det står i licensinformationen att man som webbplatsägare ”äger” datan, men det är i betydelsen att man när som helst kan titta på och exportera ut rapporter av den insamlade datan, men man kan inte till exempel radera datan och Google kan när som helst ta bort möjligheten att komma åt informationen.
Det finns dock alternativ. Avantimes webbanalyskonsulter arbetar dagligen med olika statistisksystem för att samla in trafikstatistik för webben och social media. Vi hjälper även till att få fram relevanta rapporter utifrån er verksamhets behov och krav.
Vi erbjuder en workshop för er som känner att det är lämpligt att titta på alternativ till Google Analytics, där vi gemensamt går igenom era krav och förutsättningar för att hitta den bästa lösningen för just er.
Exempel på webbstatistik system som vi jobbar med och har erfarenhet av:
- Google Analytics
- Adobe Analytics/SiteCatalyst
- WebTrends
- ComScore/Digital Analytix
- Matomo/Piwik
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)