Google Analytics, likt andra webbstatistiksystem, är oberoende av vilket underliggande webbpubliceringssystem som används. Både WordPress och Google Analytics har för många tilltalande licensmodeller som är kostnadsfria. Detta gör kombinationen WordPress och Google Analytics extra populär.
Att installera Google Analytics på webbpubliceringssystemet WordPress går snabbt och smidigt och det finns flera olika pluginer som till exempel Google Analytics för WordPress som du kan använda för att komma igång. Det går också att lägga till Google Analytics koden i footern (ej enligt Google Analytics rekommendation) eller headern (enligt Googles rekommendationer) i WordPress temat.
Installation via Google Tag Manager
Google Analytics går också bra att installera via Google Tag Manager, eller vi rekommenderar som regel att alltid installera Google Tag Manager direkt i webbplatsen och att du sedan arbetar med Google Analytics via Google Tag Manager.
Se upp med
Det finns en uppsjö av WordPress-pluginer som är specialanpassade för Google som du kan använda och en del av dessa tar rätt mycket kraft vilket bidrar till att sajten blir långsam. Innan du kör igång med en WordPress plugin för Google Analytics så kolla upp att så inte är fallet.
Det som speciellt kan ”dra extra” är om du vill läsa statistiken i WordPress dashboarden. Detta finns som alternativ i flera av WordPress pluginerna.
Det verkliga jobbet
Arbetet med webbanalysen börjar på ordentligt först efter det att du installerat Google Analytics. Minst lika viktigt är att göra regelbundna uppföljningar så att man optimerar sajten. En bra början kan till exempel vara att gå vår grundkurs i Google Analytics och/eller avancerad kurs i Google Analytics.
Lär dig mer
Grundläggande insamlingsteknik går vi igenom på grundkursen i Google Analytics. Detta utökas sedan med mer avancerade delar i fortsättningskursen i GA. I kursen Extra mätning få in mer data till Google Analytics går vi igenom Google Tag Manager.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?