Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?

Hem » Vanliga frågor om Google Analytics » Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress? 2018-07-16T14:48:53+02:00

Google Analytics, likt andra webbstatistiksystem, är oberoende av vilket underliggande webbpubliceringssystem som används. Både WordPress och Google Analytics har för många tilltalande licensmodeller som är kostnadsfria. Detta gör kombinationen WordPress och Google Analytics extra populär.

Att installera Google Analytics på webbpubliceringssystemet WordPress går snabbt och smidigt och det finns flera olika pluginer som till exempel Google Analytics för WordPress  som du kan använda för att komma igång. Det går också att lägga till Google Analytics koden  i footern (ej enligt Google Analytics rekommendation) eller headern (enligt Googles rekommendationer) i WordPress temat.

Installation via Google Tag Manager

Google Analytics går också bra att installera via Google Tag Manager, eller vi rekommenderar som regel att alltid installera Google Tag Manager direkt i webbplatsen och att du sedan arbetar med Google Analytics via Google Tag Manager.

Se upp med

Det finns en uppsjö av WordPress-pluginer som är specialanpassade för Google som du kan använda och en del av dessa tar rätt mycket kraft vilket bidrar till att sajten blir långsam. Innan du kör igång med en WordPress plugin för Google Analytics så kolla upp att så inte är fallet.

Det som speciellt kan “dra extra” är om du vill läsa statistiken i WordPress dashboarden. Detta finns som alternativ i flera av WordPress pluginerna.

Det verkliga jobbet

Arbetet med webbanalysen börjar på ordentligt först efter det att du installerat Google Analytics. Minst lika viktigt är att göra regelbundna uppföljningar så att man optimerar sajten. En bra början kan till exempel vara att gå vår grundkurs i Google Analytics och/eller avancerad kurs i Google Analytics.

Lär dig mer

Grundläggande insamlingsteknik går vi igenom på grundkursen i Google Analytics. Detta utökas sedan med mer avancerade delar i fortsättningskursen i GA. I kursen Extra mätning få in mer data till Google Analytics går vi igenom Google Tag Manager.

Kontakta oss

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ditt meddelande