Alternativ till Google Analytics – andra webbstatistiksystem
Sedan sommaren 2020, då EU-domstolen kom med en ny dom som påverkar webbstatistiksystem, är det många som överväger ett byte från Google Analytics till ett alternativt webbstatistiksystem. Den vanligaste bakgrunden till att man vill byta webbstatistiksystem är GDPR, Schrems, Europadomstolen och integritetsfrågor/personuppgifter. Vanliga alternativ till Google Analytics som nämns är till exempel Matomo Analytics.
Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems 2?
Det korta svaret är: Nej, det behöver man inte. Genom att lösa “problemet”, det vill säga sluta skicka det som Integritetsskyddsmyndigheten felaktigt pekat ut som personuppgift, nämligen IP-nummer, så har man inget problem med Schrems 2 domslutet och man kan fortsätta använda redan gjorda investeringar i Google Analytics och undvika de dryga kostnader som ett byte av webbstatistiksystem innebär.
Mer detaljer finns i artiklarna:
- Måste vår organisation sluta använda Google Analytics på grund av domen i EU-domstolen?
- EU-domstolens dom i det så kallade Schrems II-målet påverkar Google Analytics
Lämpliga andra webbstatistiksystem att utvärdera
Om man överväger eller har beslutat sig för att byta webbstatistiksystem så rekommenderar Avantime att man utgår från de behov man har och gör en grundlig utvärdering av de olika systemens uppfyllelse av dessa behov.
Avantimes webbanalyskonsulter har lång erfarenhet av webbanalys och webbstatistiksystem och hjälper kunder att utvärdera och välja mellan olika system.
Boka en workshop för att reda ut frågeställningar och utreda alternativ.
Tips – boka workshop kring GDPR/Schrems och Google Analytics
Om ni funderar på alternativ till Google Analytics på grund av EU-domstolens beslut och Schrems boka in en workshop för att reda ut olika alternativ.
Om du ligger i startgroparna att ta tag i webbanalysarbetet och/eller känner att det är dags för ett omtag rekommenderar vi även vår workshop kring nyckeltal och mål där vi tillsammans arbetar fram de KPI:er som passar er verksamhet.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?