NY INFORMATION – EU och USA har återigen ett nytt avtal som gör att Google Analytics är godkänt att använda. Läs mer i artikeln: Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen.
Nedan följer ursprunglig artikel.
Google har under mars 2022 släppt viktiga nyheter som påverkar det populära webbanalyssystemet Google Analytics. Ända sedan den så kallade Schrems 2 domen kom sommaren 2020 så har många undrat över om man kan använda Google Analytics och samtidigt följa lagar och regler i GDPR och Schrems 2 domen. Avantime har arbetar med och levererat olika ”fixar” för denna utmaning, men nu har Google alltså aviserat att man kommer släppa egen funktionalitet som ”neutraliserar” de problem som tidigare funnits med att använda Google Analytics.
Google Analytics 4 är lösningen
Google Analytics 4 är Googles senaste version av Google Analytics. Denna version förses med i den här frågan två viktiga funktioner som gör att företag och organisationer bli ”compliant” med både GDPR och Schrems. De som använder dessa funktioner och i övrigt följer GDPR regler kommer därmed inte bryta mot vare sig GDPR eller Schrems.
De viktigaste nya ”GDPR/Schrems funktionerna”
De nya GDPR/Schrems funktionerna i Google Analytics 4 är:
- IP-nummer. Google frångår tidigare tradition/teknik och slutar att spara IP-nummer helt. Många har ju ifrågasatt om huruvida IP-nummer är en personuppgift alls, men nu slutar Google med att spara detta över huvud taget. Läs mer i artikeln Google Analytics 4 helt fritt från IP-nummer.
- Lagring inom EU. Google kommer att släppa funktionalitet som innebär att man lagrar data endast inom EU. Ingen data lagras alltså efter denna ändring på servrar i USA. [UPPDATERING: funktionen lanserades i juni 2022, läs mer här: Google Analytics 4 nu med lagring inom EU]
För närvarande vet vi inte när de nya funktionerna lanseras, men de kommer.
Google Analytics produktchefs ”uttalande”
Så här säger Googles produktdirektör för Google Analytics Russell Ketchum:
And though Universal Analytics offers a variety of privacy controls, Google Analytics 4 is designed with privacy at its core to provide a better experience for both our customers and their users. It helps businesses meet evolving needs and user expectations, with more comprehensive and granular controls for data collection and usage. Importantly, Google Analytics 4 will also no longer store IP addresses. These solutions and controls are especially necessary in today’s international data privacy landscape, where users are increasingly expecting more privacy protections and control over their data.
Det som gäller IP-nummer ovan ”Google Analytics 4 will also no longer store IP addresses” är alltså mycket tydligt.
Och han fortsätter med:
With new country-level privacy controls, you can manage and minimize the collection of user-level data — like cookies and metadata — while preserving key measurement functionality.
Här är nyckeln ”country-level privacy controls” vilket innebär anpassningar främst för GDPR/EU.
Läs mer i artikeln: Prepare for the future with Google Analytics 4.
Fler frågor och svar om Google Analytics 4 och GDPR/Schrems 2
Nedan har vi sammanställt några svar på frågor som vi ofta får när det handlar om webbstatistik, Google Analytics 4 och GDPR/Schrems 2.
Vi har funderat på att byta webbstatistiksystem på grund av GDPR/Schrems. Behöver vi fortsätta att utvärdera den frågan?
Nej. I och med dessa funktioner i Google Analytics 4 så behöver man inte byta webbstatistiksystem. Åtminstone inte på grund av regler och förordningar i GDPR/Schrems.
Finns samma funktionalitet i ”gamla” Google Analytics?
Den ”gamla” versionen av Google heter Universal Analytics och den kommer inte förses med de här nya GDPR/Schrems funktionerna. Bästa sättet för atyt lösa detta är är alltså att byta till Google Analytics 4.
Hur gör vi för att fortsätta använda Google Analytics?
För att vara ”compliant” med GDPR/Schrems behöver man ”uppgradera” till Google Analytics 4. Googles tidigare version av Google Analytics heter Universal Analytics. De båda versionerna är mycket olika vilket omöjliggör en traditionell uppgradering, man måste byta system helt enkelt.
Jag vill lära mig mer om Google Analytics 4, har ni kurser?
Ja, Avantime erbjuder dels öppna/schemalagda kurser i Google Analytics 4 samt anpassade kurser.
Vem kan hjälpa oss med att flytta över till Google Analytics 4?
Avantime är ett exempel på oberoende företag som har webbanalysexperter med mångårig erfarenhet av att byta mellan olika webbstatistiksystem och som gör denna typ av migreringar/flyttar. Avantime hjälper företag och organisationer att fortsätta använda Google Analytics.
Är det dyrt att använda Google Analytics 4?
Nej, det mesta är sig likt i stora drag. Både Google Analytics 4 och Universal Analytics finns som gratisversioner och den senare är den som absoluta merparten använder sig av. Gränssnittet och själva datamodellen är dock helt olika. Kostnaderna kring att byta till Google Analytics 4 ligger därför mest som initiala kostnader i form av byte av mätning, konfigurationsändringar och utbildning.
Tips – gå kurs i Google Analytics 4
Boka in dig på vår schemalagda/öppna kurs i Google Analytics 4 eller boka en anpassad kurs/workshop i Google Analytics 4.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?