Hur använder mobila besökare din webbplats? Redan 2014 var året då fler användare använde mobilen än desktopdatorer när de surfar på internet. Det är alltså mycket troligt att även du har en relativt stor andel mobila besökare till din blogg, webbplats och/eller applikation. Det är också troligt att andelen har ökat under de senaste åren, men att ökningstakten planat ut.
Ta reda på hur de mobila besökarna beter sig på din webbplats
I Google Analytics kan du få reda på mycket om surfvanorna hos de som använder mobilen. Google Analytics identifierar per automatik vilka besök som sker på en mobil enhet, och till och med vilken specifik enhet det är. Detta kan man använda för att segmentera, eller filtrera, ut statistiken för just dessa besökare.
Eftersom andelen mobil trafik fortsätter att öka har detta blivit en central del i webbanalysarbetet för att kunna optimera användarupplevelsen för dessa användare. Effektiv webbanalys identifierar vilka möjligheter och problemområden som finns på en webbplats och ser till att de uppsatta målen nås, även när det gäller mobil trafik.
Exempel på analyser av mobil trafik
Bland de saker som man kan undersöka för de mobila användarna finns exempelvis:
- Hur många de mobila användarna är, vilka enheter de använder och var de kommer ifrån
- Vilka sidor mobila användarna besöker (och inte!)
- Var besökarna lämnar webbplatsen och vilka sidor som har hög bounce rate
- Hur många som konverterar, hur köpbeteendet skiljer sig åt mellan olika trafiktyper
- Tunnelanalyser, var i köp/beställningsflödet man eventuellt hoppar av
Lär dig mer
Att analysera mobil trafik är en del av vår grundkurs i Google Analytics.
Tips – gå vår grundkurs i Google Analytics!
På Grundkursen i Google Analytics arbetar vi med övningar och gör analyser av olika trafiktyper (mobile, tablet och desktop).
Om du har några frågor eller funderingar kring webbanalys och/eller Google Analytics så är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected]
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?