Service Provider och Network Domain rapporterna borta ur Google Analytics
Tillhör du också de som saknar Service Provider och Network Domain rapporterna?
Har du mer trafik från och med början på februari 2020 än vanligt? Fungerar inte din vy för intern trafik? Eller så kanske era ”Audiences” för annonser inte fungerar som väntat?
Det beror på att Google gjorde en ändring i Google Analytics den 4 februari 2020 där dimensionerna Service Provider och Network Domain togs bort från rapporterna.
Ändringen påverkar många som använder detta för att filtrera bort till exempel spam, men även för filtrering av intern trafik och re-marketing. Förändringen kom utan förvarning från Googles sida och påverkar miljontals av Google Analytics användare, Google Analytics partners, betalande Google Analytics 360 användare och alla andra som är beroende av datan ifrån dessa dimensioner.
Vad användes Service Provider och Network Domain rapporterna till?
- Service Provider och Network Domain dimensionerna var ett utmärkt sätt att filtrera ut spam och bot trafik från dina rapporter. Oftast kunde du se ovanligt höga bounce rates, nya sessioner eller sidvisningar per session för att identifiera spam via service provider.
- Många större organisationer eller företag använder dessa dimensioner som ett sätt att filtrera bort deras intern trafik från rapporter. Innan Google tog bort service provider och network domain kunde du använda ISP organization/domain som bas för ett ett vybaserat filter i Google Analytics. Efter förändringen fungerar inte denna typ av filter längre. Det gör att om du filtrerar dina yver med ISP organization/domain – så får du nu intern trafik i dina rapporter.
- Dessa dimensioner kunde också användas för Account Based Marketing (ABM) för att identifiera specifika företag som besökt din webbplats och på så sätt rikta annonser mot dem.
Vad kan jag göra?
Börja med att se över er filtrering i Google Analytics. Om ni använder ISP för att filtrera bort intern trafik bör ni byta till att exkludera IP-adress så fort som möjligt för att inte få in felaktik data.
Få tillbaka Service Provider och Network Domain är möjligt.
På Avantime har vi lösningar via externa tjänster för att kunna få in samma data och till och med lite mer än tidigare i Google Analytics. Våra erfarna experter hjälper er med uppsättning av script och taggar för att få tillbaka Service Provider och Network Domain för att ni ska få in korrekt data i era rapporter. Välkommen att kontakta oss idag så hjälper vi er.
Tips – gå vår grundkurs där vi går igenom nyckeltal och mål!
På grundkursen i Google Analytics går vi igenom förslag på nyckeltal och mål som man kan arbeta med över tid. På fortsättningskursen diskuteras ännu fler nyckeltal.
Om du ligger i startgroparna att ta tag i webbanalysarbetet och/eller känner att det är dags för ett omtag rekommenderar vi även vår workshop kring nyckeltal och mål där vi tillsammans arbetar fram de KPI:er som passar er verksamhet.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?