Google Tag Manager (ofta förkortat till GTM) är Googles verktyg för att hantera och administrera så kallade taggar. Taggar är olika ”kodsnuttar” som man använder för att tillföra funktionalitet till en webbplats. Det kan i princip vara vad som helst, men det används mest till webbanalysmätning och marknadsföringsmätning.
Det vanligaste användningsområdet för Google Tag Manager är att använda det till Google Analytics/Universal Analytics. Via Google Tag Manager lägger man till den logik som behövs för att tillföra den extra logik som behövs för att komplettera Google Analytics standardmätning.
GTM fungerar även för alla typer av script-baserade mätningar. Till exempel Googles annonshanteringssystem Google AdWords, enkätsystem/undersökningar (Web Service Award), andra sökmotorannonseringslösningar (Bing), bannermarknadsföring (Adform), Hotjar etc.
Det finns en lång rad fördelar med att använda sig av Google Tag Manager (och några få nackdelar). Fördelarna överväger i de allra flesta fall. Om du är osäker så gå gärna vår kurs Extra mätning, få in mer data till Google Analytics och/eller titta vidare på workshop i Google Tag Manager där vi går igenom vad man ska tänka på inför ett byte till Google Tag Manager, vinsterna som användandet av GTM innebär, nackdelarna etc. Vi tittar på olika exempel och tar fram beslutsunderlag inför byte/inget byte. Om man tar steget vidare kan våra webbanalyskonsulter leda i er arbetet.
Lär dig mer
Läs mer om vår kurs Extra mätning, få in mer data till Google Analytics, där Google Tag Manager är en del av kursinnehållet. På en anpassad kurs kan vi också väva in Google Tag Manager. En anpassad kurs byggs upp efter era specifika önskemål och behov.
Tips – gå vår kurs extra mätning!
På vår kurs ”Extra mätning, få in mer data till Google Analytics” lär du dig hur Google Tag Manager (GTM) fungerar och hur samspelet mellan Google Analytics och GTM är uppbyggt.
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?