Vem har besökt min site? Vilka företag har besökt min webbplats? Kan man använda Google Analytics för att besvara dessa frågor? Frågan om vem det faktiskt är som besöker en site är en av de vanligaste frågorna vi som konsulter får. Även om frågan inte går att besvara på individnivå med Google Analytics så erbjuds det ändå goda möjligheter att ge värdefulla insikter om vilka de är, var de kommer ifrån och vad de gör på siten.
Google har via en integration med Googles annonsplattform även öppnat upp möjligheten att få en överblick över besökarnas demografiska egenskaper. Med rätt konfigurationer kan man nu se kön, ålder och intressen för de som är på din site.
Analysera trafikkällor
Google Analytics delar automatiskt in besök till en site i olika trafikkällor (exempel):
- Organic Search (trafik från sökmotorer som Google eller Bing)
- Referral (trafik från andra domäner, dvs doämner utanför din egen domän)
- Direct (besök som inte kommer från andra siter)
- Social (trafik från sociala medier)
- Paid (köpt trafik från ex. Google AdWords)
Om man sedan går bortom antal besök så kan man även borra ner sig i respektive källa för att se till exempel vilka sökord eller referrerande webbplatser som presterar bäst, och vilket innehåll besökarna landar på och konsumerar. Man kan även vända på det och analysera vilka som inte presterar så bra som man kanske förväntat sig eller vilka som saknas överhuvudtaget. På så sätt hittar man nya områden som behöver optimeras.
Google Analytics har en inbyggd koppling med Google AdWords, men utöver detta kan man även använda kampanjtaggning för att mäta och särskilja andra kampanjer.
Leadsgenerering
Trafikkällorna ger en bra inblick i vilka kanaler besökarna använder, men säger kanske inte alltid så mycket om vem besökaren faktiskt är. I de fall då det är möjligt kan man dock använda Google Analytics för att identifiera vilka organisationer som besökt en site, och i förlängningen kan man faktiskt även se exakt vilka sidor en organisation har varit inne på och är intresserat utav. På så sätt kan man till och med använda Google Analytics som leadsgenereringssystem.
Det finns en uppsjö av olika system som är specialiserade på leadsgenerering. Google Analytics är inte specifikt byggt för detta ändamål, men det samlar in samma information som dessa system. Leadsgenereringssystemen (de som är anpassade för just leadsgenerering) har funktioner för att filtrera bort ISP:er och normalt även system för att klassificera/märka kunderna. Vissa har även funktioner för att ”klä på” besökarna mer information samt även kopplingar till olika varianter av CRM/kundvårdssystem.
Lär dig mer
På vår fortsättningskurs i Google Analytics övar vi på hur man kan använda Google Analytics som leadsgenereringssystem.
Tips – gå vår fortsättningskurs!
På vår fortsättningskurs i Google Analytics ingår leadsgenerering som ett kursmoment. Här lär man sig hur man kan använda Google Analytics för att identifiera besökarna på webbplatsen.
Öppna kurser på googleanalyticsutbildning.se
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?