Google Data Studio (GDS) är ett flexibelt och enkelt program som hjälper dig att göra rapporter av statistiken från din webbplats. För närvarande är det ett kostnadsfritt ”betaprogram”, som utvecklas hela tiden. Programmet bygger på principen
- kopplar data
- visar rapport
- delar rapport
Du kan koppla data från många Googlebaserade program, som bl a Google Analytics, Google Adwords, YouTube, DoubleClick och Google Sheets. En av fördelarna med Google Data Studio är att du även kan koppla data från icke-Googlebaserade program som t ex Facebook, Twitter och eBay.
Användargränssnittet är mycket enkelt, där man i princip ritar en box och sedan väljer den data man vill ha till den boxen. Med Data Studios rapporter kan man lägga in möjligheter att själva filtrera i innehållet med hjälp av filter och dimensions.
En bra fördel med Google Data Studio är att du kan dela rapporten med andra och man kan jobba samtidigt i den. Det är bara att ge, den du delar rapporten med, ett tillstånd att få ändra i rapporten. Vill man inte att läsaren ska kunna ändra, ger man bara tillstånd att läsa den.
I Data Studio kan man kombinera olika typer av rapporter. Du kan t ex lägga in både ett cirkeldiagram, ett stapeldiagram och en tabell.
Lär dig mer
I vår kurs ”Rapportering via Google Analytics och Google Data Studio” får du lära dig mer om hur du använder rapportverktygen i Google Analytics och Google Data Studio. Om du vill fokusera på Google Data Studio och inte lära dig mer om de inbyggda rapporteringsverktygen inne i Google Analytics rekommenderar vi vår grundkurs i Google Data Studio.
Tips – gå vår rapporteringskurs och lär dig mer om Google Data Studio!
På vår rapporteringskurs ”Rapportering via Google Analytics och Google Data Studio” där vi lär oss mer om hur man tar ut och skapar rapporter med data från Google Analytics.
Öppna kurser på googleanalyticsutbildning.se
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?