Google Optimize är Googles A/B-testprogram, som har gjort det möjligt att skapa enkla A/B-testningar av sidor på din site. Det stannar inte vid ”bara” A/B tester, via Google Optimize kan du skapa multivariabla tester också.
Med ett enkelt användargränssnitt gör du dina förändringar ”direkt på sidan” och möjligheterna till förändringar är stora. Många som är nya i verktyget blir förvånade när de ser hur enkelt det är att arbeta med Google Optimize.
Fler varianter av testning i Google Optimize
Det är inte bara A/B-testning Google Optimize erbjuder. I Google Optimize kan du arbeta med tre varianter av testning:
- A/B-testning. Här gör man en eller fler förändringar på sidan, som t ex att ändra färg på en knapp, byta ut en bild eller ändra en text. Sedan jämför man dessa förändringar mot en sida man inte gjort förändringar på.
- Multivariate-testing (MTV). Ett multivariationstest testar flera sektioner på sidan samtidigt för att se vilken som ger bäst resultat. Ett exempel är att man har tre olika bilder på en sida och vill testa två olika rubriker ihop med dessa bilderna för att se vilken kombination som ger bäst resultat.
- Redirect test (så kallat delat URL-test). Här gör man ett test med att man dirigerar vidare vissa till t ex en landningssida och vissa dirigeras till en annan landningsida. Detta motsvarar det testverktyg som finns i Google Analytics och där kallas Experiments.
Kostnadsfri vs licensbaserad Google Optimize
För närvarande finns det en gratisvariant och en betalvariant av Google Optimize. Betalvarianter heter Google Optimize 360 och ger dig ytterligare möjligheter, som t ex 100 st samtidiga experiment (24 st i varje vy) jämfört med 5 st i gratisvarianten. Google Optimize 360 ger dig också 36 kombinationer i MTV-testningar, jämfört med 16 st. Självklart är även supporten mer omfattande i Google Optimize 360.
Eftersom mätning är så enormt viktig i A/B-testning är integreringen med Google Analytics och Google Tag Manager en stor fördel. Då kan du, på ett enkelt sätt, se resultaten av dina tester och dra rätt slutsatser av dem.
Du kan även koppla Google Adwords till detta program och med hjälp av Redirect test se vilken landningssida som är den bästa.
Tips – lär dig mer om kampanjoptimering!
Gå vår grundkurs i Google Analytics och/eller fortsättningskurs där vi går igenom kampanjmätning via Google Analytics.
Om du har några frågor eller funderingar kring webbanalys och/eller Google Analytics så är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected]
Öppna kurser på googleanalyticsutbildning.se
Mer vanliga frågor om Google Analytics och närliggande frågeställningar
- Google Analytics 4 ok att använda sedan 10 juli 2023 efter beslut från EU-kommissionen
- Google Analytics 4 nu med datahantering inom EU
- Google Analytics 4 nu helt fritt från ip-nummer (personuppgift)
- Google Analytics 4 uppfyller nu kraven i GDPR och Schrem 2
- Måste jag sluta använda Google Analytics pga Schrems II/EU-domstolen?
- Hur påverkar Schrems II, EU-domstolen och Integritetsskyddsmyndigheten Google Analytics?
- Bryter vi mot lagen om jag använder Google Analytics efter Schrems 2?
- Vad är Google Tag Manager?
- Vad är Google Data Studio?
- Vad är Google Optimize?
- Hur får man tillbaka Service Provider och Network Domain?
- Hur kan man avropa tjänster/licenser inom webbanalys och webbstatistiksystem?
- Vilket webbstatistikverktyg ska jag använda på min webbplats byggd i WordPress?
- Hur certifierar man sig i Google Analytics?
- Hur arbetar man med Google Analytics för att få fler konverteringar?
- Hur kan man mäta digital marknadsföring?
- Vilka nyckeltal bör man ha?
- Hur kan man mäta våra insatser i sociala medier?
- Kan man ta reda på vilka företag som har besökt min webbplats via Google Analytics?
- Hur många mobila besök har vi och vad gör de på siten?
- Kan man använda Google Analytics när man arbetar med sökmotoroptimering?
- Vad är Googles verktyg för webbansvariga/Google Search Console?
- Vad är tillägget Page Analytics?
- Hur väljer man webbstatistiksystem?
- Alternativa webbstatistiksystem till Google Analytics
- Hur skiljer sig Facebooks och Google Analytics konverteringsmätning?
- Utbildning i webbanalys via Trygghetsrådet (TRR)
- Måste man byta från Google Analytics till ett annat webbstatistikverktyg pga av Schrems II?